5. Desenvolupament del TFM

5.1. Itinerari del TFM

L’itinerari general de l’assignatura de TFM comporta fer una sèrie d’activitats comunes que sostenen un procés de desenvolupament del TFM harmoniós i sostingut:

• Proposta de TFM i viabilitat del projecte. Consisteix en una primera aproximació al TFM amb un eix en la definició d’una modalitat, l’exploració del tema, la reflexió i el diàleg amb el/la tutor/a amb la finalitat de validar la viabilitat del projecte.
  • Elaboració del projecte de TFM. Consisteix a redactar un projecte de TFM rigorós, coherent, factible i pertinent en el camp de la gestió i l’avaluació de la qualitat en educació superior.
  • Desenvolupament del TFM (informe d’avançament 1). Inclou un esborrany amb l’avançament del projecte en el moment del lliurament i una valoració de l’estat de la situació. Aquest document és crucial per a dialogar productivament amb el/la tutor/a.
  • Desenvolupament del TFM (informe d’avançament 2). Inclou, com l’anterior, l’avançament del projecte en el moment del lliurament amb la posada en relleu dels elements addicionals que testimonien l’avançament del treball i una valoració de l’estat de la situació. Una vegada més, aquest document és indispensable per a continuar un diàleg productiu amb el/la tutor/a.
  • Informe final del TFM. Consisteix en la redacció definitiva i el lliurament del document del TFM complet, de cinquanta pàgines aproximadament més annexos. També se sol·licita el lliurament d’una presentació del TFM en format audiovisual.
  • Compleció del desenvolupament competencial. Aquesta activitat és de caràcter transversal i es pot desenvolupar al llarg de l’assignatura. El ritme de recol·lecció d’evidències i el treball reflexiu són gestionats per l’estudiant tenint com a principi la presentació d’evidències pertinents i la realització de reflexions argumentades sobre les competències bàsiques, generals i transversals de l’assignatura, i de les específiques que l’estudiant entén que ha perfeccionat. En l’etapa d’estudi final de l’assignatura es treballarà l’activitat de desenvolupament competencial de manera integrada.
  • Defensa del TFM. Es tracta de l’última fase del TFM i consisteix a lliurar el document final del TFM (en format d’informe o en format de contribució) junt amb una presentació audiovisual. La defensa es realitza de manera sincrona.

El recorregut d’aprenentatge es complementa amb una sèrie de sol·licituds de consulta definides entre el/latutor/a i l’estudiant en funció de les característiques del projecte i de les necessitats de les parts.

La figura 1 mostra el full de ruta que ha de seguir l’estudiant a l’hora de planificar el treball. En aquest itinerari s’estableixen les fites del recorregut d’aprenentatge al costat dels instruments metodològics de suport a la realització de les principals activitats. La lletra S designa «setmana» i L és el «lliurable».

La distribució de la sessió en setmanes (S) estableix uns terminis desitjables per a lliurar aquestes activitats, entenent-los com a períodes màxims («al final de la setmana X»). Aquesta distribució es basa en una estimació de la magnitud dels esforços requerits per a fer cada activitat. Aquestes dates poden veure’s modificades lleugerament atenent a les característiques particulars de cada projecte. La figura 2 presenta les setmanes (S) en què l’estudiant ha de presentar algun treball o informe (L –lliurable–).

Les dates específiques de les fases, els lliuraments i les diferents activitats de l’assignatura es publiquen i actualitzen en l’aula virtual de la sessió corresponent.

Figura 2. Calendari estimat de treball del TFM (pot variar segons la sessió)