2. Objectius i competències

2.2. Competències

Pel que fa a les competències bàsiques, els estudiants han de:

• Tenir coneixements que aportin una base o oportunitat de ser originals en el desenvolupament i/o aplicació d’idees, sovint en un context de recerca.
  • Saber aplicar els coneixements adquirits i resoldre problemes en entorns nous o poc coneguts dins de contextos més amplis (o multidisciplinaris) relacionats amb la seva àrea d’estudi.
  • Integrar coneixements i enfrontar-se a la complexitat de formular judicis a partir d’una informació que, essent incompleta o limitada, inclogui reflexions sobre les responsabilitats socials i ètiques vinculades a l’aplicació dels seus coneixements i judicis.
  • Comunicar les seves conclusions –i els coneixements i raons últimes que les sostenen– a públics especialitzats i no especialitzats d’una manera clara i sense ambigüitats.
  • Tenir les habilitats d’aprenentatge que els permetin continuar estudiant d’una manera que haurà de ser en gran manera autodirigida o autònoma.

Pel que fa a les competències generals, els estudiants han de:

• Aplicar els diferents criteris i processos d’avaluació de manera ètica i respectuosa amb les persones, les institucions i els diferents grups d’interès implicats.
  • Gestionar la informació i les dades de manera eficaç i fent un ús adequat de les tecnologies en l’àmbit de l’avaluació i la gestió de la qualitat.

Pel que fa a les competències transversals, els estudiants han de:

• Comunicar-se de manera efectiva, tenint en compte els contextos social i cultural, i usant la terminologia corresponent a l’àmbit d’estudi, en diferents formats i amb audiències diverses.

Pel que fa a les competències específiques, els estudiants han de:

• Entendre l’estructura i les polítiques subjacents en els sistemes d’educació superior, i l’abast de les diferents concepcions i perspectives de la qualitat educativa, per a valorar de manera crítica com els uns i les altres influeixen en els sistemes d’avaluació de l’educació superior que es duen a terme.
  • Dissenyar polítiques i estratègies de qualitat de l’educació superior per a estats, institucions o departaments d’organitzacions de naturalesa diferent.
  • Dissenyar sistemes, metodologies i instruments d’avaluació de la qualitat d’institucions, programes i professorat que siguin sostenibles en el temps i per a utilitzar recursos adequats, sense detriment d’altres processos o altres tasques pròpies de la institució i les persones, en l’àmbit de l’educació superior.
  • Aplicar de manera eficaç i precisa els sistemes d’avaluació de la qualitat d’institucions, programes i professorat: mètodes, processos, eines, criteris i estàndards.
  • Identificar i/o formular evidències concordes amb els objectius de l’avaluació que es dugui a terme.
  • Identificar i/o crear indicadors a partir d’informació qualitativa o quantitativa mantenint un equilibri entre ambdues en el conjunt del sistema.
  • Analitzar informes, documents i sistemes d’indicadors, a partir de dades quantitatives i qualitatives, i interpretar-los tenint en compte les característiques del context.
  • Valorar críticament el paper i l’abast de les xarxes de qualitat internacionals, i els de les agències nacionals o territorials que operen en els estats.
  • Identificar el rol que tenen els grups d’interès i/o agents externs tant en l’establiment de criteris de qualitat com en la seva valoració i per a integrar-los de manera equitativa en el disseny i l’aplicació tant de les polítiques de qualitat com dels sistemes d’avaluació d’aquesta.