7. Avaluació del TFM

En l’assignatura del TFM, l’avaluació es basa en el model del programa de màster, caracteritzat per l’avaluació contínua. Això significa que, mitjançant les activitats successives que es proposen al llarg de l’assignatura del TFM, l’estudiant anirà evidenciant la consecució dels aprenentatges adquirits i el nivell de desenvolupament de les competències treballades.

Així, doncs, l’avaluació inclou el procés d’elaboració, l’informe final i la defensa.

L’avaluació del procés d’elaboració inclou els informes d’avançament i l’activitat «El meu desenvolupament competencial». Correspon al/ a la tutor/a. Aquesta dimensió d’avaluació contínua permet que l’estudiant optimitzi l’esforç de manera progressiva, tant mitjançant la retroalimentació rebuda com mitjançant la pròpia reflexió sobre les tasques portades a terme.

Fer aquestes activitats i complir els lliuraments, segons el que ha estipulat el/la tutor/a del TFM, és condició necessària per a poder considerar l’avaluació de l’informe final.

L’avaluació de l’informe del projecte correspon al/ a la tutor del TFM en primera instància. Aquest moment de l’avaluació és crucial per a considerar l’habilitació per al procés de defensa del TFM. Per a això, es fa un càlcul ponderat de les notes del procés d’elaboració (projecte, informes d’avançament 1 i 2) i de l’informe final, valorat en primera instància pel/ per la tutor/a, que ha d’obtenir com a resultat una nota mínima qualitativa de C+ per a poder passar a la defensa. L’autorització del/ de la tutor/a per a presentar el treball significa que reuneix les condicions bàsiques per a defensar-lo. En aquest sentit, no pressuposa l’aprovació de l’assignatura.

La defensa és una etapa del procés d’avaluació que representa la culminació del procés formatiu del TFM. La defensa requereix que l’estudiant faci una presentació audiovisual i respongui a una sèrie de preguntes en relació amb el treball davant la comissió avaluadora. La defensa es realitza de manera sincrona. El professor/a us informarà a l’aula del format planificat per a realitzar la vostra defensa.

Figura 4. Agents d’avaluació del TFM (nota: la denominació Tutor/a ha estat canviada per Tutor/a)

La qualificació final de l’assignatura Treball de final de màster es deriva, doncs, de valorar ponderadament el procés i el producte (memòria final del projecte i defensa) del treball fet per l’estudiant.

Una vegada que finalitza el procés avaluatiu, es comunica a l’estudiant la qualificació final entrant un informe d’avaluació en la bústia personal de cada estudiant i deixant-ne constància també en l’expedient acadèmic. La taula 5 presenta el detall de la ponderació corresponent a tots els elements del TFM que es valoren.

Taula 5. Ponderació en l’avaluació

Elements de l’avaluació Activitats Tutor/a del TFM Avaluador/a extern Total
Procés 25%
  Projecte 5%
  Informe d’avançament 1 5%
  Informe d’avançament 2 5%
  Compleció del des. comp. 10%
Informe final / TFM 35% 15% 50%
Defensa 25%
Presentació audiovisual 10%
Respostes a l’avaluador/a 15%

La qualificació d’avaluació contínua és qualitativa i es presenta amb una de les notes següents:

• A: qualificació molt bona
  • B: qualificació bona
  • C+: qualificació suficient
  • C–: qualificació baixa
  • D: qualificació molt baixa
  • N: sense qualificació (prova d’avaluació contínua no presentada)

Per a aprovar aquesta assignatura, és obligatori:

• Lliurar totes les proves d’avaluació contínua (PAC).
  • Superar les PAC prèvies a la defensa amb C+ (valoració ponderada del projecte, l’informe d’avançament 1 i l’informe d’avançament 2) i l’informe final avaluat pel/ per la tutor/a en primera instància.
  • Superar la defensa amb C+.

Figura 5. Càlcul de la nota final (nota: la denominació Tutor/a ha estat canviada per Tutor/a)

Sobre el plagi

La Normativa acadèmica de la UOC disposa que el procés d’avaluació es fonamenta en el treball personal de l’estudiant i pressuposa l’autenticitat de l’autoria i l’originalitat dels exercicis fets. La responsabilitat sobre l’originalitat del treball és exclusiva de l’estudiantat. La detecció d’una falta d’originalitat en qualssevol de les fases del desenvolupament del treball i l’assignatura, està subjecta a l’aplicació de l’article 113 de la Normativa acadèmica de la UOC (veure apartat Informació sobre l’avaluació de la UOC).

Per tant, és necessari que en els Informes de cada fase d’elaboració del TFM, tota cita textual o referència a continguts d’altres autors i autores, se hauran d’indicar-se adequadament en forma de referència bibliogràfica (Normas APA7) i l’estudiant haurà de comentar amb les seves pròpies paraules les idees que ha extret d’elles. No es permetrà, en cap cas, fer una còpia literal ( “copiar i enganxar“) de continguts extrets de fonts d’informació d’Internet, o de qualsevol altre tipus de font. En definitiva, s’entén com a manca d’originalitat l’ús de fonts en paper (llibres i articles, incloent els mòduls didàctics de la UOC) o de documentació present a la xarxa, sense fer una citació de la procedència i fent-los passar per propis.